hamburger menu
search

redvid esle

redvid esle

رویداد ایران > استان ها > ویژه استان ها > همدان| حرکت در مسیر کشت گلخانه‌ای

همدان| حرکت در مسیر کشت گلخانه‌ای

همدان از دیرباز از استان‌های مهم در تولید محصولات کشاورزی بوده و بخش عظیمی از جمعیت این استان از طریق کشاورزی امرارمعاش می‌کنند، اما در حال حاضر با توجه به کمبود آب و زمین کشاورزی مناسب، دیگر کشت به‌صورت سنتی به‌صرفه نیست.

 به گزارش فارس، کشت گلخانه‌ای جایگزین مناسبی برای کشت سنتی است چراکه به مصرف بهینه آب‌وخاک کمک می‌کند و محصول سالم و درعین‌حال با راندمان بالایی تولید می‌کند. ایجاد شهرک‌های گلخانه‌ای از چند سال گذشته در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرارگرفته و در استان همدان شهرک‌های گلخانه‌ای ایجادشده که خوشبختانه موفقیت‌هایی را در پی داشته است.

انجام دو کشت در طول سال

یکی از گلخانه‌داران شهرک گلخانه‌ای پردیس اسدآباد با بیان اینکه این واحد گلخانه توت‌فرنگی 1800 مترمربع مساحت دارد اظهار کرد: در آبان ماه سال گذشته اقدام به کشت توت‌فرنگی کردیم و اکنون فصل برداشت محصول به پایان رسیده است. او با اشاره به اینکه نشاء توت‌فرنگی را از کردستان خریداری و شرایط را برای کشت مهیا کردیم ادامه داد: از اوایل بهمن‌ماه برداشت محصول آغاز شد و به مدت چهار ماه ادامه داشت. او با اشاره به اینکه توت‌فرنگی بوته سرمادوست است بیان کرد: از 1800 مترمربع گلخانه 5/4 تن توت‌فرنگی برداشت کردم و میانگین 25 هزار تومان برای هر کیلو عایدی داشت. نباتی با اشاره به اینکه امیدواریم این مجموعه آغازی برای کشت توت‌فرنگی در استان همدان باشد چراکه شرایط آب‌وخاک مناسب است افزود: دو نوع کشت توت‌فرنگی وجود دارد که یک نوع بذر خارجی و نوع دیگر نژاد ایرانی است.

گلخانه‌دار دیگری شهرک گلخانه‌ای فرسفج تویسرکان در رابطه با هزینه ساخت گلخانه با بیان اینکه پایه ساخت گلخانه با این ارتفاع از متری 120 تا 150 هزار تومان است اظهار کرد: هزینه نهایی برای ساخت گلخانه متری 200 تا 250 هزار تومان می‌شود. هادی نظام با اشاره به اینکه در این گلخانه گوجه‌فرنگی کشت می‌شود و مساحت گلخانه 5 هزار مترمربع است افزود: در کشت بهاره از این گلخانه 70 تا 80 تن برداشت می‌کنیم و از ابتدای سال جاری تاکنون 60 تن برداشت‌شده و تا 15 روز آینده بقیه محصول برداشت می‌شود. او با اشاره به اینکه در سال دو کشت انجام می‌شود افزود: کشت پاییزه محصول ما به کشور‌های خلیج‌فارس، عراق و... صادر می‌شود بیان کرد: ایجاد پایگاه صادراتی برای شهرک گلخانه‌ای فرسفج در برنامه است تا کشت بعدی خود تولیدکنندگان و بدون واسطه صادر کنند.

ایجاد گلخانه‌ها در دستور کار است

مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان هم با اشاره به اینکه یکی از طرح‌های سه سال برنامه ششم توسعه، ایجاد گلخانه‌ها و مجتمع‌های گلخانه‌ای است اظهار کرد: مجتمع گلخانه‌ای پردیس اسدآباد یا موسی‌آباد یکی از شهرک‌های گلخانه‌ای استان همدان است. محمد خدادادی با اشاره به اینکه مجتمع گلخانه‌ای پردیس اسدآباد 21 هکتار دارد و دارای 30 واحد است ادامه داد: این مجتمع از سال 90 واگذاری آن آغازشده است. او با اشاره به اینکه تمام قطعات شهرک گلخانه‌ای پردیس تعیین تکلیف شده و واگذارشده است افزود: تعدادی از واحد‌ها مشغول ساخت‌وساز هستند و چند واحد هم در مراحل بانکی قرار دارند. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه مساحت واحد‌های گلخانه‌ای مجتمع پردیس 5 تا 6 هزار مترمربع و عمده کشت آن‌ها سبزی و صیفی است افزود: اکنون گلخانه‌ها در زمان تعویض کشت قرار دارند. او با بیان اینکه اکنون در زمان تعویض کشت قرار داریم افزود: کشت سبزی و صیفی در گلخانه‌ها انجام می‌شود و درواقع به دنبال محدود کردن کشت زمینی هستیم. خدادادی در رابطه با متقاضیان بومی تأسیس گلخانه در شهرک‌های گلخانه‌ای با تأکید بر اینکه تاکنون درخواست هیچ متقاضی بومی رد نشده و به هر کس که مراجعه کرده مجوز گلخانه دادیم تصریح کرد: اولویت واگذاری گلخانه‌ها با متقاضیان بومی است و در صورت نبودن متقاضی بومی به غیربومی‌ها واگذار می‌شود. او در ادامه با اشاره به اینکه فاز دوم مجتمع گلخانه‌ای فرسفج دارای 11 هکتار مساحت است افزود: در این مجتمع 26 واحد وجود دارد که هفت واحد قبل از دو سال‌ پیش، 19 واحد در دو سال گذشته واگذارشده و یک واحد در حال ساخت است. مدیرعامل شرکت شهرک‌های کشاورزی استان همدان با اشاره به اینکه در شرایط اقتصادی کشور سایر صنایع با مشکل مواجه هستند افزود: شهرک‌ها گلخانه‌ای برخلاف دیگر صنایع همه فعال هستند و واحد‌های گلخانه‌ای کمترین واحد تعطیل را دارند.

امتیاز: 0 (از 0 رأی )
نظرشما
کد را وارد کنید: *
عکس خوانده نمی‌شود
نظرهای دیگران
نظری وجود ندارد. شما اولین نفری باشید که نظر می دهد